Το Διαδίκτυο αποτελεί μια νέα πλατφόρμα εργασίας για μουσικούς, καλλιτέχνες, εικαστικούς και ακαδημαϊκούς που δεν ορίζεται πλέον μόνο από τους παραδοσιακούς κανόνες Πνευματικής Ιδιοκτησίας και τα όρια του υλικού κόσμου. Οι τεχνολογικές εξελίξεις πάντα επηρέαζαν την κοινωνία και διαμόρφωναν τον νόμο. Η περιπλοκότητα του παραδοσιακού νόμου copyright, εμπόδιο στο ιδανικό της δημιουργικήςσυνεργασίας και της ελεύθερης διανομής, δεν εφαρμόζεται στο Διαδίκτυο, γεγονός που έχει οδηγήσει σε φαινόμενα πειρατείας και γενικότερης αβεβαιότητας στο τι γίνεται εκεί “έξω”. Το Κίνημα του Ανοιχτού Λογισμικού (Open Source Movement), που δεν σχετίζεται με θέματα software μόνο, προάγει την νομιμότητα, την ανοιχτότητα, τον διαμοιρασμό και την επαναχρησιμοποίηση κώδικα, περιεχομένου, δηλαδή κειμένων, μουσικής, ταινιών, πληροφοριών, δεδομένων, αρχείων και γνώσης και μας εισάγει σε ένα κόσμο που λειτουργεί και πράττει βάσει ενός διαφορετικού συστήματος αξιών.
Ο κανόνας του Copyright (Αρχή της Πνευματικής Ιδιοκτησίας) δίνει αυτόματα στον δημιουργό αποκλειστικά δικαιώματα πάνω στο έργο όπως την αναπαραγωγή, την διανομή και την επεξεργασία (αλλαγή) αλλιώς “All rights reserved”. Παρόλα αυτά, πολλοί δημιουργοί δεν συνειδητοποιούν ότι είναι οι μόνοι και πρώτοι ιδιοκτήτες του δημιουργήματος τους και τι δικαιώματα έχουν πάνω σε αυτό. Αυτό που έλειπε ήταν το νομικό, αλλά και τεχνολογικό εργαλείο για να μπορεί ο δημιουργός να διανείμει νόμιμα το έργο του όπως αυτός επιλέξει. Το εργαλείο αυτό είναι οι άδειες Creative Commons.
Οι άδειες Creative Commons κυκλοφόρησαν πρώτη φορά το 2002 και πλέον αποτελούν το πιο διαδεδομένο σύστημα Ανοιχτής Αδειοδότησης. Οι άδειες είναι τυποποιημένα νομικά συμβόλαια που οι δημιουργοί επισυνάπτουν ουσιαστικά στο τραγούδι τους, στο άρθρο τους ή σε οποιοδήποτε είδος περιεχομένου θέλουν να εκδόσουν ώστε ξεκάθαρα να εξουσιοδοτούν το διαμοιρασμό του με την ταμπέλα “some rights reserved”. Τα Creative Commons προσφέρουν στο κοινό ένα σύνολο αδειών για να διαλέξουν ανάλογα τις χρήσεις που θέλουν να επιτρέψουν πάνω στο περιεχόμενο τους. Όλες οι άδειες απαιτούν την Αναφορά στον Δημιουργό και περαιτέρω επιτρέπουν ή αποτρέπουν ανάλογα την αναπαραγωγή, την εμπορική χρήση και την επεξεργασία. Το κύριο στοιχείο των αδειών είναι ότι δίνουν την δύναμη στον δημιουργό να αποφασίσει πώς θα χρησιμοποιηθεί το έργο του.
Η κοινωνική και οικονομική αξία του διαμοιρασμού περιεχομένου με Ανοιχτές Άδειες είναι πλέον γεγονός. Στην εκπαίδευση περιεχόμενο ανοιχτά αδειοδοτημένο ρίχνει σημαντικά το κόστος σε σχέση με τα παραδοσιακά εκπαιδευτικά εγχειρίδια. Στην επιστήμη και την ιατρική, η Ανοιχτή Πρόσβαση στην έρευνα μπορεί να σώσει ζωές και να ενθαρρύνει προσπάθειες για να λυθούν μέχρι τώρα προβλήματα. Σε κυβερνητικό και φιλανθρωπικό επίπεδο, όπου τα χρήματα από την φορολογία των πολιτών και οι δωρεές που γίνονται προορίζονται για κοινωφελή έργα και έργα για το δημόσιο καλό, η ανοιχτή αδειοδότηση διασφαλίζει ότι τα αποτελέσματα των επενδύσεων αυτών γίνονται διαθέσιμα ελεύθερα στο κοινό και μπορούν να ξαναχρησιμοποιηθούν. Σε μεγάλους ιστότοπους, οι ενσωμάτωση των αδειών Creative Commons, δίνουν την δυνατότητα στον καθένα να συμμετέχει και να συνεργαστεί στην δημιουργία πολιτισμού και κουλτούρας, να προσφέρει στην βελτίωση και στην περαιτέρω επεξεργασία εκπαιδευτικού υλικού, φωτογραφιών, μουσικής και ταινιών.
Στην Ελλάδα, η χρήση των Αδειών Creative Commons έχει αναγνωριστεί από τα ελληνικά δικαστήρια από το 2007 με πρωτοβουλία της Εταιρίας Ανοιχτού Λογισμικού/Λογισμικού Ανοιχτού Κώδικα (ΕΕΛ/ΛΑΚ)και έχει διαδοθεί πολύ, από κυβερνητικό επίπεδο μέχρι τη Εκπαίδευση και τον Πολιτισμό. Παρατηρείται ότι η ενημέρωση του κοινού σε θέματα Πνευματικής Ιδιοκτησίας, Ψηφιοποίησης και Διανομής είναι ελλειπής στο Ελληνικό κοινό, από την άλλη όμως υπάρχει μεγάλη δημιουργικότητα και παραγωγή περιεχομένου από Έλληνες δημιουργούς, καλλιτέχνες, εικαστικούς κτλ.
Σε αυτό το πλαίσιο, τα Creative Commons Ελλάδας σε συνεργασία με την πλατφόρμα Frown και με την υποστήριξη της ΕΕΛ/ΛΑΚ σε συνεργασία με το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (EKT), συντονιστή του ευρωπαϊκού δικτύου Enterprise Europe Network – Hellas διοργανώνουν ένα διήμερο Φεστιβαλ στις 7 και 8 Δεκεμβρίου στην FROWN (Αγ. Ελεούσης 14 & Πρωτογένους, Ψυρρή, 213-0097547) με εργαστήρια, συζητήσεις και performances Ελλήνων καλλιτεχνών που με τον έναν ή τον άλλο τρόπο χρησιμοποιούν Ανοιχτό Λογισμικό, Ανοιχτές Άδειες, Ανοιχτό Hardware και ανήκουν στο Κίνημα του Ανοιχτού Λογισμικού.
open frown from Frown on Vimeo.
Καλούμε όλους τους δημιουργούς και χρήστες να δουν :
-
τι σημαίνει Ανοιχτό Περιεχόμενο
-
πώς μπορεί κανείς να χρησιμοποιήσει Ανοιχτό Λογισμικό για να δημιουργήσει, να επεξεργαστεί και να επιμεληθεί ήχο, εικόνα, βίντεο
-
πώς μπορεί κανείς να προστατέψει την Πνευματική Ιδιοκτησία του με τον τρόπο που θέλει και να μάθει πως να χρησιμοποιεί τις άδειες Creative Commons –
-
πώς μπορεί να διανείμει το έργο του νόμιμα και σίγουρα με τα νέα μέσα
-
να ακούσει και να δει Performances καλλιτεχνών που ήδη χρησιμοποιούν Ανοιχτό Λογισμικό και Ανοιχτές Άδειες!
Αναλυτικά το πρόγραμμα:
Σάββατο 7 Δεκεμβρίου
Round Tables : Αφορούν την παρουσιάση ανοιχτών εργαλείων λογισμικού και την ανταλλαγή γνώσεων και εμπειριών σε σχέση με αυτά. Στην συζήτηση θα παρουσιαστούν οι δυνατότητες τους, καθώς και καλλιτεχνικά πρότζεκτ τα οποία δημιουργήθηκαν από τα συγκεκριμένα προγράμματα:
11.00- 12.00 Super Collider – Μαρίνος Κουτσομιχάλης
Το SuperCollider είναι ένα περιβάλλον και γλώσσα προγραμματισμού, για τη σύνθεση ήχου σε πραγματικό χρόνο και αλγοριθμική σύνθεση.
12.00- 13.00 Audacity – Μαρίνος Κουτσομιχάλης
Το Audacity είναι ένα ανοικτού κώδικα πρόγραμμα καταγραφής και επεξεργασίας ψηφιακού ήχου.
13.00- 14.00 Pure Data – Αλέξανδρος Δρυμωνίτης
To Pure Data (Pd) είναι μια γλώσσα oπτικού προγραμματισμού που αναπτύχθηκε για τη δημιουργία διαδραστικού ήχου / μουσικής και έργα πολυμέσων.
15.00- 17.00 Workshop Creative Commons – Μαρία Μερτζάνη, Πρόδρομος Τσιαβός (σε δύο μέρη)
Ανοιχτή Συζήτηση/ Εργαστήριο (Workshop): “Πνευματική Ιδιοκτησία στη Ψηφιακή Εποχή και οι Ανοιχτές άδειες Creative Commons” Ο δικηγόρος Πρόδρομος Τσιαβός (ΕΕΛ/ΛΑΚ) και η Μαρία Μερτζάνη (Creative Commons Ελλάδα) θα μιλήσουν για την Πνευματική Ιδιοκτησία και την διαχείριση της στην Ελλάδα στον ψηφιακό και καλλιτεχνικό κόσμο και θα εξηγήσουν τι είναι η Ανοιχτή Αδειοδότηση, γιατί κάποιος να επιλέξει τις άδειες Creative Commons για να διαμοιράσει το έργο του, πώς γίνεται αυτού του είδους η Αδειοδότηση εύκολα και γρήγορα και ποια επιχειρηματικά μοντέλα προκύπτουν από την χρήση της στο μέλλον.
– Κατά τη διάρκεια του workshop θα γίνει παρουσίαση του δικτύου Enterprise Europe Network – Hellas και των υπηρεσιών που προσφέρει από την κ. Τζένου Γεωργία (ΕΚΤ)
15.00- 17.00 Προβολές
Έλληνες Δημιουργοί εξηγούν γιατί επιλέγουν άδειες Creative Commons” (Τεχνόπολις 2012), ταινίες και ντοκυμαντέρ από το Nordic Creative Commons Film Festival 2013, προβολές σχετικά με τη χρήση των αδειών και ομιλίες από Creative Commons Festivals παγκοσμίως.
19.00- 22.00 Sound Performances
19.00 Aλέξανδρος Δρυμωνίτης
Ο Αλέξανδρος Δρυμωνίτης ασχολείται με το θόρυβο και το feedback σε διάφορες μορφές, ερευνόντας τα όρια της χροιάς και του ελέγχου. Χρησιμοποιεί open source εργαλεία και η δουλειά του κυκλοφορεί ελεύθερα στο διαδύκτιο. www.drymonitis.me.
19.30 No God Ritual
Ο No God Ritual δραστηριοποιείται στο χώρο της πειραματικής μουσικής από τα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας. Eξερευνά την ηλεκτρονική σύνθεση χρησιμοποιώντας γλώσσες προγραμματισμού σαν κύριο μέσο. Είναι επίσης μέλος των ομάδων “Ρόμβος” και “NullPointerConstant” .Mόλις κυκλοφόρησε η δουλειά του “Νuum” (Felt 009/Romvos 002)”
https://soundcloud.com/nogodritual
20.00 Fruto5
Oι Fruto5 είναι ενα σχήμα αποτελούμενο απο ενα πλήθος ατόμων που εργάζονται σε οπωροπωλείο. Δηλαδη κάθονται και κοιτάνε τα φρούτα περιμένοντάς τα να ωριμάσουν.http://fruto5.blogspot.gr/
20.30 Zombie Penguin (without the Glory Holes)
Ο Zombie Penguin είναι ένα ραδιενεργά μεταλλαγμένο νεκροζώντανο θαλάσσιο πουλί (οικογένειας Spheniscidae, γένους Sphenisciformes) που δεν μπορεί να πετάξει και ζει στο Νότιο Ημισφαίριο.
Μετά από μία αποτυχημένη προσπάθεια να υπνωτήσει την ανθρωπότητα και να σώσει τον πλανήτη ο Zombie Penguin δημιουργεί έναν ιό για να ελευθερώσει τον κυβερνοχώρο από τη μάστιγα του copyright.
http://www.youtube.com/watch?v=sSPYnjd5jdg
21.00 Barbara’s Straight Son
” A Memoir of Kilgore Trout” είναι ένα εννοιολογικό άλμπουμ για το έργο του συγγραφέα Kurt Vonnegut (1922-2007). Από τις αρχαίες θρησκείες στα ταξίδια στο χρόνο, από τη σάτιρα στην επιστημονική φαντασία, από το drum ‘n’ bass στο electro-punk και όλα τα ενδιάμεσα.
https://soundcloud.com/barbarasstraightson
21.30 Kid Flicks
Η μουσική του είναι μέσα και έξω από τα όρια της ποπ μουσικής. Χρησιμοποιεί κιθάρες, μπάσο, μαντολίνο, synths, κρουστά, found sounds, εφέ, samples και τη φωνή του, με έναν τρόπο που μερικές φορές καθιστά δύσκολο να προσδιοριστεί.
https://soundcloud.com/kidflicks
Πρόγραμμα Kυριακής 8 Δεκεμβρίου
Round Tables : Αφορούν την παρουσιάση ανοιχτών εργαλείων και την ανταλλαγή γνώσεων και εμπειριών σε σχέση με αυτά. Στην συζήτηση θα παρουσιαστούν οι δυνατότητες τους καθώς και καλλιτεχνικά πρότζεκτ τα οποία δημιουργήθηκαν από τα συγκεκριμένα προγράμματα.
11.00- 12.30 Arduino – Αφροδίτη Ψαρρά
To Arduino είναι ένας μικροελεγκτής ο οποίος κάνει προσιτή την επικοινωνία φυσικών αντικειμένων και Η/Υ. Η γλώσσα προγραμματισμού του είναι μια απλούστευση της C/C++ και διευκολύνει στη δημιουργία ηλεκτρονικών πρωτοτύπων.
12.30- 14.00 Processing – Θοδωρής Παπαθεωδώρου
Το Processing είναι μια γλώσσα προγραμματισμού που δημιουργήθηκε από καλλιτέχνες και είναι ένα εργαλείο δημιουργικού προγραμματισμού. Πρόκειται για μια απλούστευση της Java που διευκολύνει τον προγραμματισμό οπτικών προγραμμάτων, και που επιτρέπει τη δημιουργία άμεσου γραφικού αποτελέσματος.
15.00- 17.00 Workshop Creative Commons – Μαρία Μερτζάνη, Πρόδρομος Τσιαβός (σε δύο μέρη) Συμμετέχει ο σκηνοθέτης Στάθης Αθανασίου
Ανοιχτή Συζήτηση/ Εργαστήριο (Workshop): “Πνευματική Ιδιοκτησία στη Ψηφιακή Εποχή και οι Ανοιχτές άδειες Creative Commons” Ο δικηγόρος Πρόδρομος Τσιαβός (ΕΕΛ/ΛΑΚ) και η Μαρία Μερτζάνη (Creative Commons Ελλάδα) θα μιλήσουν για την Πνευματική Ιδιοκτησία και την διαχείριση της στην Ελλάδα στον ψηφιακό και καλλιτεχνικό κόσμο και θα εξηγήσουν τι είναι η Ανοιχτή Αδειοδότηση, γιατί κάποιος να επιλέξει τις άδειες Creative Commons για να διαμοιράσει το έργο του, πως γίνεται αυτού του είδους η Αδειοδότηση εύκολα και γρήγορα και ποια επιχειρηματικά μοντέλα προκύπτουν από την χρήση της στο μέλλον.
– Στη συζήτηση θα συμμετέχει ο Στάθης Αθανασίου, σκηνοθέτης του Α (Alpha) μιας εντελώς ανεξάρτητης, χρηματοδοτημένης από το κοινό (crowdfunded) ελληνικής ταινίας που διατίθεται με άδειaCreative Commons (http://www.alpha-movie.com/ )
15.00- 17.00 Προβολές
Ταινίες Μικρού Μήκους από το Nordic Creative Commons Film Festival 2013, στηγμιότυπα από την ταινία Α (Alpha) και μέρος του ντοκιμαντέρ του Ηλία Μαρμαρά “”Common Knowledge: Communities of Knowledge Production in Greece “
19.00- 22.00 Sound Performances
19.00 Άγγελος Κυρίου
Ο Άγγελος κυρίου ξεκίνησε να ηχογραφεί για λογαριασμό του, στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας και συνεχίζει να πράττει το ίδιο μέχρι σήμερα, προσθέτοντας τα τελευταία χρόνια τη λέξη μοιράζομαι και τη διεύθυνσηangeloskyriou.blogspot.com, στο τέλος κάθε ολοκληρωμένης πρότασης.
19.30 Στράτος Μπιχάκης
Ο Στράτος Μπιχάκης είναι το ένα από τα μέλη του ηλεκτρονικού ντουέτου dot message. Στο προσωπικό του έργο ερευνά το περιθώριο μεταξύ καλλιτεχνικής έκφρασης και γνωσιακής αντίληψης. Ως πρώτες ύλες και εργαλεία χρησιμοποιεί τον ήχο, το φως, ελεύθερα δεδομένα και προγράμματα ανοιχτού κώδικα.
20.00 Τhe Hydra
The Hydra είναι το leftfield sound project του Δημήτρη Παπαδάτου. Η διαδικασία πειραματισμού καλύπτει ένα μεγάλο φάσμα από την techno μουσική στη kosmische και το θόρυβο ελεύθερης φόρμας στην ατονική σύνθεση.
https://soundcloud.com/thehydra1
20.30 Αφροδίτη Ψαρρά
Η Αφροδίτη Ψαρρά είναι εικαστικός και ασχολείται με τις νέες τεχνολογίες και τον ήχο μέσα από μια DIY προσέγγιση. Η ηχητική της performance Lilytronica βασίζεται στον αυτοσχεδιασμό με τέσσερα κεντητά synthesizers και αποτελεί μια αναζήτηση της αντιπαράθεσης ανάμεσα στην εύθραυστη φύση των ηλεκτονικών υφασμάτων και το θορυβώδες ηχητικό τοπίο που μπορεί να παραχθεί
afroditipsarra.com.
21.00 Balinese Beast
Οι Balinese Beast (Γιώργος Αξιώτης και Ιλάν Μανουάχ) μοιάζει να έχουν βαλθεί να προσδιορίσουν την πιο σύντομη απόσταση ανάμεσα στη σιωπή και τον εκκωφαντικό θόρυβο, και το αντίστροφο. Οπλισμένοι με free jazz σαξόφωνα, σπιτικά electronics, effects και samples δημιουργούν μινιατούρες από feedback και άγρια, χαοτικά cut-ups που μπλέκουν την πανκ ενέργεια με την αυτοσχεδιαστική πρακτική, σε μια περιπλάνηση στα άκρα του ηχητικού φάσματος.
https://soundcloud.com/balinese-beast
Comments are closed.