To Innerviews είναι εδώ και 20 χρόνια το δημιούργημα του δημοσιογράφου Anil Prasad. Πρόκειται για ένα διαδικτυακό περιοδικό που στόχο έχει να μοιράζεται και να φέρνει στη δημοσιότητα μουσικούς από όλο το κόσμο με μακροσκελείς και ουσιαστικές συνεντεύξεις. Ο Prasad έχει πάρει συνεντεύξεις από 400 καλλιτέχνες και πάνω μέχρι σήμερα και το περιοδικό του έχει 1-1.5 εκατομμύρια επισκέψεις το χρόνο. Παρ’ όλη την επιτυχία, το Innerviews παραμένει μια μη κερδοσκοπική προσπάθεια, γεγονός που δίνει την ευκαιρία στον δημοσιογράφο να αφιερώνει μήνες στην έρευνα και την επεξεργασία των συνεντεύξεων. Ο Prasad είναι ταυτόχρονα χρήστης και θερμός υποστηρικτής των αδειών Creative Commons και πρόσφατα έδωσε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα συνέντευξη στο www.creativecommons.org με θέμα τις άδειες και την μουσική. Σας παραθέτουμε ένα κομμάτι της συνέντευξης:
-
Δηλώσατε ότι η χρήση των αδειών Creative Commons ήταν μια “μεγάλη απόφαση” Γιατί αποφασίσατε να υιοθετήσετε τις άδειες Creative Commons για το Innerviews αλλά και για το προσωπικό σας ηλεκτρονικό βιβλίο;
-
Η απόφαση μου είχε να κάνει με το γεγονός ότι ήθελα να ελευθερώσω όλο το περιεχόμενο για το οποίο μοχθώ εδώ και 25 χρόνια. Είναι μια αναγνώριση ότι όλη αυτή η δουλειά δεν ανήκει μόνο σε μένα αλλά σε όλο τον κόσμο. Το Innerviews ήταν πάντα μια μη κερδοσκοπική προσπάθεια, οπότε γιατί να μην το διαμοιραστώ με τον τρόπο που μου το επιτρέπουν οι άδειες Creative Commons. Μέσω των αδειών CC, το περιεχόμενο θα εξαπλωθεί χωρίς προηγούμενο. Στο παρελθόν, έχω υπάρξει αρκετά προστατευτικός με το έργο μου. Παρακολουθούσα αν το παίρνουν άλλοι ιστότοποι και τους ανάγκαζα να το κατεβάσουν, σκεπτόμενος ότι το Innerviews είναι το προσωπικό μου κάστρο που φυλάω το έργο μου. Αυτή η λογική δεν είχε νόημα. Μέσα στα χρόνια, πολύ κόσμος έχει ζητήσει την άδεια να χρησιμοποιήσει το έργο μου για διάφορους σκοπούς, εμπορικά, μη κερδοσκοπικά, για εκπαιδευτικούς λόγους. Υπάρχουν πολλές αιτήσεις καθημερινά, οπότε η επιλογή Creative Commons με απάλλαξε από το να απαντάω στον καθένα ξεχωριστά. Τώρα όλοι μπορούν να κάνουν ότι θέλουν. Ταυτόχρονα, η χρήση των αδειών για το προσωπικό μου βιβλίο ήταν πάλι μια μεγάλη απόφαση (…) ίσως είναι ένα νέο μοντέλο για συγγραφείς και καλλιτέχνες, πουλήστε τα έργα σας για ένα ή δυο χρόνια για να κάνετε απόσβεση και να βγάλετε κάποια χρήματα από ανθρώπους που τα θέλουν εδώ και τώρα. Μόλις αναπόφευκτα σταματήσει αυτή η περίοδος ελευθερώστε τα σαν περιστέρια.
-
Γιατί επιλέξατε την άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού – Όχι Παράγωγα Έργα ;
-
Θέλω ο κόσμος να μπορεί να διαμοιράζει το έργο μου ελεύθερο, ακόμα και τυπώνοντας το και χρησιμοποιώντας το για εμπορικούς σκοπούς. Ταυτόχρονα όμως, θέλω το έργο να μην υποστεί καμία αλλαγή. Παραμένω προστατευτικός σε ότι αφορά την ακεραιότητα του κειμένου και θέλω να μείνει όπως έχει. Οι συνεντεύξεις έχουν μια ροή συζήτησης, η οποία δεν θέλω να διασπαστεί και είναι φτιαγμένη επίτηδες έτσι. Δεν μπορεί να πάρει κάποιος κομμάτια και να βγάλει έτσι νόημα.
-
Τι γνώμη έχετε για τους μουσικούς που αδιεοδοτούν το έργο τους με άδειες Creative Commons;
-
Είναι ένας από τους πολλούς τρόπους με τους οποίους ένας μουσικός μπορεί να βγάλει την μουσική του και να έχει κέρδος και άμεσα και μακροπρόθεσμα. Τον τελευταίο καιρό, είναι σχεδόν αδύνατον για έναν καλλιτέχνη να ζήσει από τα έσοδα από τις ηχογραφήσεις του, είτε εξαιτίας της πειρατείας είτε γιατί οι υπηρεσίες streaming αποφέρουν ελάχιστα. Το κύριο ζήτημα είναι ότι το να δίνεις την μουσική σου με Creative Commons είναι μια επιλογή. Εξαρτάται από τον μουσικό αν θέλει να το κάνει ή όχι, εν αντιθέσει με το να κλέβει κάποιος το έργο σου νόμιμα μέσω streaming αν ανήκεις σε κάποια δισκογραφική ή παράνομα μέσω πειρατείας. Η επιλογή μιας άδειας Creative Commons είναι μια πρόσκληση στον κόσμο όχι μόνο να ανακαλύψει το έργο σου, αλλά να πειραματιστεί με την μουσική. Κάποιες από τις άδειες επιτρέπουν την επεξεργασία (remix) και την αλλαγή. Αυτό σημαίνει ότι η μουσική γίνεται ένας διάλογος ανάμεσα σε μουσικούς, σε αντίθεση με μια στεγνή έκφραση μιας στιγμής. Είναι μια ενδιαφέρουσα λογική που αξίζει να διερευνηθεί από τους μουσικούς. Παρόλα αυτά, το ζήτημα της αμοιβής προκύπτει πάντα σε τέτοιες συζητήσεις. Μια λύση είναι βγάλει κάποιος μερικά κομμάτια, EP κτλ με Creative Commons για να δημιουργήσει θόρυβο και να προκαλέσει τον κόσμο να ενδιαφερθεί για το άλμπουμ το οποίο θα διατεθεί με διάφορους τρόπους. Υπάρχουν χιλιάδες τρόποι για να προωθήσει κάποιος το έργο του με Creative Commons. Όπως έχουμε δει με υπηρεσίες όπως το PledgeMusic και το Bandcamp, ο κόσμος διατίθεται ακόμα να πληρώσει και να υποστηρίξει καλλιτέχνες παρόλο που μπορεί να έχει ελεύθερη πρόσβαση στη μουσική. Όλα έχουν να κάνουν με το αν είσαι δημιουργικός, με καλή πρόθεση και ανοιχτός στις νέες δυνατότητες.
(…) Τα Creative Commons δίνουν επίσης την ευκαιρία σε ένα μουσικό να βγάλει κέρδος από την μουσική του. (…) Οι πλατφόρμες Jamendo, Freesound and SoundCloud είναι μόνο λίγες από τις επιλογές που έχει ένας καλλιτέχνης να διανείμει το Creative Commons έργο του σε όλο τον κόσμο. Μια άδεια Creative Commons είναι ένα εργαλείο – κλειδί για την προώθηση του έργο σε ένα κοινό που ενδιαφέρεται να ψάξει για νέους ήχους. -
Μπορεί να χρησιμοποιήσει κανείς τη λογική των αδειών Creative Commons, σαν τρόπο για να διαδώσει γνώση και πως ταιριάζει η μουσική σε αυτή τη λογική;
-
Τα Creative Commons έχουν να κάνουν με το να συμπεριφέρεσαι σαν όλος ο πλανήτης να είναι μια τεράστια κοινότητα μέσα στην οποία τα σύγχρονα μέσα είναι ένα κοινό αγαθό που ωφελεί το ανθρώπινο είδος σαν σύνολο. Αυτό έρχεται σε ακριβή αντίθεση με την πάγια λογική και νοοτροπία των μεγάλων media εταιριών. Η επιλογή χρήσης Creative Commons σημαίνει ότι επιλέγεις να δώσεις τη μουσική σου ή το έργο σου γενικά σε όσο περισσότερο κόσμο γίνεται, χωρίς περιορισμούς, φίλτρα ή φύλακες.
Το καινούριο βιβλίο του Prasad με τίτλο “Innerviews, Music Without Borders”κυκλοφόρησε πρόσφατα σε ηλεκτρονική μορφή με άδεια Creative Commons BY ND!