ΕΛ/ΛΑΚ | mycontent.ellak.gr |
freedom

Πως οι κάτοχοι πνευματικών δικαιωμάτων εμποδίζουν τα έργα κοινού κτήματος (Public Domain)

Κάθε Ιανουάριο, γιορτάζουμε την προσθήκη έργων που προστατεύονταν από πνευματικά δικαιώματα στο παρελθόν στο κοινό κτήμα. Πιθανότατα έχετε ακούσει ότι η φετινή είσοδος  των νεοφερμένων στο κοινό κτήμα περιλαμβάνει το Steamboat Willie, το καρτούν του 1928 που σηματοδότησε το ντεμπούτο του Μίκυ Μάους. Όταν κάτι εισέρχεται στο κοινό κτήμα,  είστε ελεύθεροι να το αντιγράψετε, να το μοιραστείτε και να το αναμίξετε χωρίς φόβο για αγωγή πνευματικών δικαιωμάτων. Αλλά οι πρώην κάτοχοι πνευματικών δικαιωμάτων δεν είναι πάντα πρόθυμοι να εγκαταλείψουν την «ιδιοκτησία» τους τόσο εύκολα. Εκεί μπαίνει στο προσκήνιο η νομοθεσία περί εμπορικών σημάτων.

Σε αντίθεση με τα πνευματικά δικαιώματα, η προστασία εμπορικών σημάτων δεν έχει καθορισμένη ημερομηνία λήξης. Αντίθετα, λειτουργεί σε ένα μοντέλο “χρησιμοποιήστε το ή χάστε το”. Με ορισμένες εξαιρέσεις, ο νόμος θα παρέχει προστασία εμπορικών σημάτων για όσο διάστημα συνεχίζετε να χρησιμοποιείτε αυτό το σήμα για την αναγνώριση των προϊόντων σας. Αυτό είναι πραγματικά λογικό όταν κατανοείτε τη διαφορά μεταξύ πνευματικών δικαιωμάτων και εμπορικού σήματος. Η ιδέα πίσω από την προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων είναι να δοθεί στους δημιουργούς ένα οικονομικό κίνητρο για τη δημιουργία νέων έργων που θα ωφελήσουν το κοινό. αυτό το κίνητρο δεν χρειάζεται να είναι αιώνιο για να είναι αποτελεσματικό. Ο νόμος περί εμπορικών σημάτων, από την άλλη πλευρά, αφορά την προστασία των καταναλωτών. Η λειτουργία ενός εμπορικού σήματος είναι ουσιαστικά να σας ενημερώνει από ποιον προήλθε ένα προϊόν, κάτι που σας βοηθά να λαμβάνετε τεκμηριωμένες αποφάσεις και δίνει κίνητρα στον ποιοτικό έλεγχο. Εάν επιτρεπόταν σε όλους να χρησιμοποιήσουν το ίδιο σήμα μετά από κάποιο καθορισμένο χρονικό διάστημα, θα σταματούσε να εξυπηρετεί αυτήν τη λειτουργία.

Ποιο ειναι το πρόβλημα? Δεδομένου ότι τα εμπορικά σήματα δεν λήγουν, βλέπουμε ότι πρώην κάτοχοι πνευματικών δικαιωμάτων έργων κοινού κτήματος στρέφονται στη νομοθεσία περί εμπορικών σημάτων ως τρόπο να συνεχίσουν να ασκούν έλεγχο. Σε μια περίπτωση γράψαμε για, μια εταιρεία που ισχυρίζεται ότι κατέχει ένα εμπορικό σήμα στο όνομα μιας τηλεοπτικής εκπομπής κοινού κτήματος τομέα που ονομάζεται “You Asked For It” έστειλε αιτήματα κατάργησης που στοχεύουν τα πάντα, από επεισόδια της εκπομπής, έως remix βίντεο χρησιμοποιώντας πλάνα εκπομπής, έως εντελώς άσχετες χρήσεις αυτής της κοινής φράσης . Άλλα περιβόητα παραδείγματα περιλαμβάνουν διαφωνίες σχετικά με εικαζόμενα εμπορικά σήματα σε στοιχεία από Peter Rabbit και  το Ταρζάν. Τώρα, με το Steamboat Willie στο κοινό κτήμα, η Disney φαίνεται έτοιμη να κάνει το ίδιο. Έχει ήδη αναφερθεί σε αυτό σε δημόσιες δηλώσεις, και το 2022, κατοχύρωσε ένα εμπορικό σήμα για τα Walt Disney Animation Studios που ενσωματώνει ένα απόσπασμα από το καρτούν.

Τα νέα δεν είναι όλα άσχημα: η προστασία εμπορικών σημάτων είναι κατά κάποιο τρόπο πιο περιορισμένη από τα πνευματικά δικαιώματα—ισχύει μόνο για χρήσεις που είναι πιθανό να μπερδέψουν τους καταναλωτές σχετικά με τη σύνδεση της χρήσης με τον κάτοχο του σήματος. Και το σημαντικότερο, το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ κατέστησε σαφές ότι η νομοθεσία περί εμπορικών σημάτων δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τον έλεγχο της διανομής δημιουργικών έργων, μήπως γεννήσει «ένα είδος μεταλλαγμένου νόμου περί πνευματικών δικαιωμάτων» που σφετερίζεται το δικαίωμα του κοινού να αντιγράφει και να χρησιμοποιεί έργα σε κοινό κτήμα. (Φυσικά, αυτό δεν σημαίνει ότι οι εταιρείες δεν θα το δοκιμάσουν.) Οπότε προχωρήστε και φτιάξτε από το Steamboat Willie τέχνη, αλλά προσέξτε τους δικηγόρους των εμπορικών σημάτων που περιμένουν στην γωνία.

Πηγή άρθρου: https://www.eff.org/

Leave a Comment